Pewność siebie – kapitał na całe życie

Dlaczego pewność siebie to kapitał ważniejszy niż 10 dodatkowych języków i lekcji tańca, który powinniśmy dać naszym dzieciom, jako fundament dobrego samopoczucia i w jaki sposób skutecznie to robić?

Przeglądam co jakiś czas cytaty znanych osób i akurat dziś wpadłam na bardzo znane zdanie, które kiedyś zapisał Ronald Russell “Dzisiejsze nieśmiałe dziecko, to to, z którego wczoraj się śmialiśmy”. Wysokie poczucie własnej wartości to w psychologii temat rzeka, często zaniedbywany od najmłodszych lat przysparzający niemało kłopotów w dorosłym życiu. 

 

Silna potrzeba uznania

Osoby o wysokiej wartości motywatora uznanie budują swoją samoocenę na informacji zwrotnej od innych, są wrażliwe na krytykę, często poszukują aprobaty. Uznanie jest motywatorem, nad którym w pracy z dorosłymi bardzo często musimy ciężko pracować, dlatego im szybciej zaczniemy pracować nad pewnością siebie, tym lepiej.  Dzieci są doskonałym przykładem “gąbki” na wszystko, co dociera do nich z otoczenia – zarówno na pochwały jak i krytykę. Pozytywny obraz własnej osoby budują głównie przez to, w jaki sposób odbiera je otoczenie i właśnie dlatego warto doceniać je często. Nie tylko za efekt, ale zwłaszcza za sam proces. Dobrze pracować ze swoim dzieckiem nad tym, aby nie mierzyło własnej wartości tylko i wyłącznie w sukcesach, bo porażki i krytyka mogą być wówczas ciężkim tematem do udźwignięcia.  

 

Koncentracja na zadaniu

Co jest ważniejsze – sukces czy droga? Często ludzie skupiają się tak bardzo na osiągnięciu celu, że cała reszta przestaje mieć znaczenie. Mimo najszczerszych chęci i starań nie zawsze dochodzimy do momentu tryumfu, a zmierzenie się z porażką nie należy do najłatwiejszych zadań.Ostatnio uczestniczyłam w wykładzie Pani Beaty Mieńkowskiej prowadzonym w ramach cyklu Otylia Swim Tour przy Fundacji Otylii Jędrzejczak, której celem jest wdrażanie nowoczesnych metod treningowych prowadzących do zrównoważonego rozwoju młodych sportowców. Pani Beata Mieńkowska podkreślała, że warto jest uczyć nasze dzieci, że nie tylko cel czy wynik jest ważny, ale także sam proces wykonania zadania – w tym wypadku coraz lepiej wykonane ruchy w przypadku konkretnego stylu pływania. W procesie wykonywania zadania możemy podkreślić okazję do zdobywania wiedzy, uczenia się nowych umiejętności czy pokonywania barier. Sukces to wisienka na torcie, ale ogromna wartość tkwi w samym sposobie dojścia do niego. Ważne, aby nasze dzieci miały tego świadomość.  

 

Lęk przed porażką

Ludzie boją się porażek zarówno w dzieciństwie jak i w życiu dorosłym. Ewolucyjny lęk z natury ma pozytywne założenia, ale wmieszany w nieodpowiednie aspekty naszego życia staje się destrukcyjnym zjawiskiem. Często poczucie lęku przed porażką wynosimy ze szkoły, gdzie uczymy się, że popełnianie błędów jest złe. Boimy się negatywnego odbioru ze strony otoczenia, oceny, krytyki, co odciąga nas od działań, które znacząco mogłyby poprawić jakość naszego życia. Dzieci powinny dowiedzieć się od nas – rodziców, że porażka to nie kara, a informacja zwrotna i wzbogacenie o nowe doświadczenie.

 

Realne i pozytywne cele

Bardzo często obserwowaną cechą u osób z wysoką wartością motywatora uznanie jest stawianie sobie poprzeczki za nisko lub za wysoko. W przypadku niedoszacowania celu bardzo łatwo ominąć okazję do osiągnięcia czegoś imponującego, co podbuduje naszą samoocenę. Postawienie poprzeczki zbyt wysoko stwarza natomiast duże prawdopodobieństwo, że nie uda nam się wykonać zadania, a w rezultacie narazimy się na porażkę. Jakby tego było mało, osoby z wysoką potrzebą uznania nie tylko wyznaczają cele zbyt łatwe, bądź zbyt trudne, ale źródła niepowodzeń szukają głównie w sobie, nie w otoczeniu. Wyznaczanie pozytywnych, a zarazem realnych celów jest wartościową sztuką nie tylko dla naszych dzieci, ale także dla nas samych.

 

Pozytywny dialog z samym sobą  i nadzieja na sukces

Jednym z ważnych aspektów pracy nad budowaniem pewności siebie u dzieci jest kierowanie ich sposobu myślenia na pozytywne a nie negatywne aspekty podejmowanych działań. Rozmowa z samym sobą to często aspekt decydujący o tym czy będziemy kontynuować zadanie, czy zdecydujemy się poddać. Warto budować w dzieciach nadzieję, że to nad czym pracują, prędzej czy później, przyniesie rezultaty.

Pewność siebie działa jak poduszka, gdy naszemu dziecku powinie się noga, “coś nie wyjdzie”, albo po raz kolejny nadarzy się okazja, by zmierzyć się z krytyką. W dużej mierze wysokie poczucie własnej wartości to cecha nabyta. Źródło zdrowej pewności siebie u dziecka stanowią rodzice, którzy powinni od samego początku podkreślać jego mocne strony.

 

 

 

Dodaj komentarz