Wytrwałość w postanowieniach – motywacja a nawyk

Pisałyśmy już na blogu o noworocznych postanowieniach. Pewnie wiele osób ma już listę celów na ten rok a na dodatek dużo zapału, aby je realizować. Motywacja już jest, potrzebna nam jeszcze wytrwałość. Tylko skąd ją wziąć?

 

Pytania bez odpowiedzi

Co wysuwa się na plan pierwszy, kiedy googlujemy pojęcie “motywacja”? Zaczynając od definicji teoretycznej, przez grafiki z cytatami, etymologię i portale o zdrowiu, kończąc na listach “niepodważalnie skutecznych” i “nieograniczonych” sposobów na motywację. Dopóki nie natknęłam się na narzędzie Reiss Motivation Profile, wszystko czego mogłam dowiedzieć się o motywacji, to odpowiedź na pytanie “co?”, bez cienia realnie użytecznej odpowiedzi na pytanie “jak?”. Poza tym najczęstszą radą na problem, co zrobić, aby “chciało się chcieć” było naładowane szczerym zapałem zdanie “no… zmotywować się!”. Dobrze, tylko jak?

 

Rzeźbienie nawyków

Wiele osób obracających się w kręgach coachingowych i rozwoju osobistego jest szczerze zakochanych w słynnym bestsellerze “Siła nawyku”. Książka ma w sobie wiele przydatnej wiedzy, natomiast jej zagorzali zwolennicy często pomijają fakt, że nie wszystko można budować na przyzwyczajeniach i rutynowych czynnościach. Podejście kreowane przez pewną grupę fascynatów rozwoju osobistego podsuwa nam obraz ludzi-maszyn, które mogą zaprogramować samych siebie, jak tylko im się podoba.

 

Moda na fitness

Kiedy rozmawiałam z moją przyjaciółką o kwestii różnic indywidualnych w formowaniu nawyków i motywacji, podała mi doskonały przykład dwójki jej znajomych. One również zostały zbadane kwestionariuszem, czego ciężko uniknąć, będąc w kręgu naszych przyjaciół. Marta i Emi zachęcone świeżą fascynacją tematem nawyków i ich wpływu na satysfakcję życiową, postanowiły zacząć biegać. Sport, a szczególnie bieganie, to typowy punkt na liście “jak zostać człowiekiem sukcesu”, między innymi dlatego zdecydowały się spróbować. Przez 2 tygodnie obie powinny zaangażować się w aktywność na tyle, aby zbudować nawyk. I tak właśnie się stało, ale tylko w przypadku jednej z nich. Po tym czasie Marta biegała dalej, co trwa już ponad pół roku i owocuje przygotowaniami do pierwszego półmaratonu, a Emi po miesiącu powiedziała “dość”. Obie biegały razem, codziennie, znając teorię i mając cel. Coś jednak nie zadziałało.

 

Jeden problem, nieskończone możliwości rozwiązań

Nasza motywacja jest uwarunkowana zarówno genetycznie, jak i środowiskowo. Suche polecenie “biegaj 2 tygodnie, a będziesz biegał dalej” nie ma za dużo wspólnego z realnymi efektami. U Marty wysokie natężenie motywatora “aktywność fizyczna”, “władza” i niskie “kontakty społeczne” sprawiają, że nie tylko “lubi się spocić” dla samego sportu, ale na dodatek bez towarzystwa siostry biega jeszcze częściej i wyznacza sobie ambitne cele związane z nową aktywnością. Emi nie rzuciła sportu definitywnie, ale postanowiła zamienić bieganie na siłownię, dzięki której realizuje wysoką potrzebę kontaktu z innymi ludźmi.

 

Patrz szerzej

Wytrwałość w niektórych kwestiach przychodzi łatwiej, w innych trudniej i nie ma sensu przymuszać się do czegoś, co absolutnie nie leży w naszej naturze. Takie podejście wcale nie odcina drogi do celu, sprawia jednak, że sposób patrzenia na osiągnięcie go staje się bardziej elastyczny i dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb. Chcesz w Nowym Roku zacząć uprawiać sport? Ćwiczenia to nie tylko “aktywność fizyczna”. Zależnie od dyscypliny zawiera w sobie poznawanie nowych ludzi (wysokie kontakty społeczne), ładne szorty (wysokie piękno), buty dobrej marki (wysoki status), ambitne cele (wysoka władza). Dieta? Sposób odżywiania nie jest oparty tylko na motywatorze “jedzenie”. Dieta to pięknie przygotowane danie (wysokie piękno), plan dnia i spożywania posiłków (wysoki porządek), troska o  zdrowie (wysoki spokój). Aby wytrwać, patrz szerzej, a co najważniejsze – zawsze w głąb siebie.

 

 

 

Dodaj komentarz