Motywacja do treningu, czyli dyscyplina to nie wszystko

 

Motywacja do treningu zacząć trenować

Zabierałaś się za ciężarki i pompki już setki razy, ale nigdy nie udawało Ci się wytrwać i doczekać wymarzonych efektów. Dołączyłaś więc do liczącej tysiące członków grupy na Facebooku o obiecującej nazwie “Motywacja do treningu”. Jednak pojawiające się codziennie na Twojej facebookowej tablicy motywacyjne cytaty tylko Cię irytowały. W pewnym momencie straciłaś nadzieję i doszłaś do wniosku, że sport zwyczajnie nie jest dla Ciebie…

To jednak nieprawda. Każdy z nas może odnaleźć aktywność, która będzie sprawiała mu przyjemność. Wystarczy przyjrzeć się bliżej naszym potrzebom i zgłębić naturę wewnętrznej motywacji.  

 

Źle dobrana aktywność

Nie wszyscy podczas uprawiania sportu marzą o tym, aby wrócić do domu na klęczkach z potem ściekającym strumieniami z czoła. Dla niektórych brzmi to zachęcająco i są to zwykle osoby o wysokim natężeniu motywatora Aktywność fizyczna. Wielu sportowców ma swoje preferencje dotyczące ćwiczeń, natomiast z łatwością czerpią radość z różnorodnych aktywności. Nie ma większego znaczenia, czy będzie to ścianka wspinaczkowa albo basen – ważne, żeby poczuć trening w każdym najmniejszym mięśniu swojego ciała. Jeśli posiadasz niską bądź średnią wartość motywatora Aktywność fizyczna, prawdopodobnie nie w każdej aktywności będziesz czuć się swobodnie i komfortowo. Reiss Motivation Profile pozwala spojrzeć szerzej na wiele aspektów motywacji wewnętrznej i nie klasyfikować potrzeby uprawiania sportu jako efektu działania tylko jednego motywatora. Znajomość profilu motywacyjnego pozwoli szybko określić, w jakich obszarach będziemy mogli rozwijać się sportowo, czerpiąc z potencjału pozostałych motywatorów.

 

Dlaczego ćwiczę? Dla zdrowia!

Jeżeli Twój profil motywacyjny wskazuje na wysokie natężenie motywatora Spokój, oznacza to, że jesteś osobą wrażliwą na zagrożenia, wyczuloną na ryzyko czy ból. W Twoim przypadku nie ma mowy o uprawianiu sportów ekstremalnych lub braniu udziału w jakichkolwiek aktywnościach o wysokim ryzyku kontuzji. Dynamiczne sporty zespołowe czy sztuki walki nie sprawią, że wyjdziesz z sali treningowej, nie mogąc doczekać się kolejnego razu… Zaspokojenie tego motywatora mogą przynieść Ci aktywności, takie jak joga czy pilates, ponieważ dużą rolę odgrywa w nich uważność, balans, a także praca z oddechem. Staraj się znaleźć aktywność, która pozwoli Ci skupić się na bodźcach płynących z ciała, ponieważ osoby o wysokim natężeniu motywatora Spokój są na nie szczególnie wyczulone. Jeśli zdrowie jest dla Ciebie istotne, staraj się odwoływać do tej wartości, szczególnie wtedy gdy nachodzi Cię ogromna ochota na zrezygnowanie z treningu i spędzenie przyjemnego popołudnia na kanapie.

 

Motywacja do biegania? U mnie bliska zeru

Kiedy idąc ulicą, rozglądam się dookoła, mam wrażenie, że współczesne pojęcie sportu ogranicza się głównie do joggingu. O poranku, w południe czy o zachodzie słońca trafiam na rzesze samotnych biegaczy, przemierzających chodniki w walce o dobrą formę. Znam wiele osób, które próbowały i po kilku razach rzuciły swoje termiczne leginsy w kąt. Nie lubisz biegać? Nie zmuszaj się. Jogging to aktywność wybierana zwykle przez osoby o wysokim natężeniu motywatora Władza, Rewanż lub niskiej wartości motywatora Kontakty społeczne. Na tym polu można łatwo zaangażować się w maratony, półmaratony, mierzyć, porównywać się, wygrywać. Bieganie to także sport, do którego nie potrzebujemy obecności drugiego człowieka – wystarczą dobre buty i Endomondo. Jeśli Twój profil motywacyjny nie jest dopasowany do tej aktywności,  istnieje nikła szansa, że uda Ci się wytrwać w postanowieniu.

 

Rewanż i ring

W jaki sposób rozegrać kwestię motywacji i sportu, gdy na naszym profilu wyraźnie odznacza się Rewanż? Osoby o wysokim natężeniu tego motywatora nie odpuszczają, są waleczne i kochają rywalizację. Liczy się wygrana i bycie lepszym od innych. W tym wypadku doskonałym rozwiązaniem będą wszelkiego rodzaju zawody, maratony, triathlony i wszelkiego rodzaju aktywności, które dają nam szansę porównywania się z innymi oraz bycia od nich lepszym. Ponadto warto rozważyć opcję uprawiania sztuk walki, wymagających konfrontacji z przeciwnikiem. Współzawodnictwo i poświęcenie dużej ilości energii to aspekty, które powinny na długo związać Cię ze sportem.

 

“Szukam czegoś wyjątkowego…”

Jeżeli posiadasz wysoką wartość motywatora Status, oznacza to, że istotny jest dla Ciebie prestiż i wyjątkowość. Lubisz się wyróżniać, dlatego istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz czuła się dobrze na zapełnionej po brzegi siłowni czy w klubie fitness. Sport daje jednak wiele możliwości zaspokojenia wysokiej potrzeby Statusu. Ważne, aby Twoje hobby było wyjątkowe i niepowtarzalne. Wśród najdziwniejszych sportów świata można odnaleźć nie tylko boks szachistów, ale nawet dyniowe regaty. Nie musimy jednak posuwać się aż tak daleko w niezwykłości wybieranego przez nas sportu. Co powiesz na eleganckie jeździectwo lub strzelectwo? Kizomba zamiast popularnej salsy? Potrzebę Statusu możesz również zaspokoić, należąc do niewielkich, elitarnych klubów sportowych.

 

Życie w zgodzie z samym sobą dotyczy nie tylko relacji w rodzinie czy kwestii zawodowych. Szczęście zbudowane jest z niewielkich elementów, które składają się na ogólną satysfakcję i podniesienie jakości naszego życia. Aktywność i zdrowie to jedne z nich, dlatego warto zadbać o nie, pozostając w zgodzie ze swoją wewnętrzną motywacją.

 

 

 

One thought on “Motywacja do treningu, czyli dyscyplina to nie wszystko

Dodaj komentarz