Motywowanie pracowników: najczęściej popełniane błędy, cz. 1

“Co tak naprawdę motywuje pracowników?” – pytanie to stawia sobie wiele osób zarządzających, ale tylko nieliczni posiadający wysoce rozwiniętą intuicję i znajomość drugiego człowieka potrafią wybrnąć z pułapki motywacyjnej polegającej na dokonywaniu wyboru pomiędzy klasycznymi benefitami a motywacją stricte finansową.

Porównując niezliczoną ilość badań, jakie zostały poświęcone diagnozie problemu “Jak efektywnie motywować” (chociażby badania Instytutu Gallupa pokazujące bardzo niski stopień zaangażowania i motywacji pracowników m.in. w Polsce), z niezliczonymi koncepcjami rozwiązań tego problemu, można wysnuć wniosek, że problem motywowania pracowników jest dosyć skomplikowany i nie ma jednoznacznego rozwiązania. Gdzie tkwi błąd?

 

Pominięcie indywidualności człowieka

Niemal wszystkie koncepcje zajmujące się tematem motywacji dają jednoznaczne rozwiązania i wychodzą z założenia, że każdego człowieka można w ten sam sposób zmotywować, np. przez “publiczne chwalenie”, “dawanie ambitnych zadań”, “przekazywanie opowiedzialności” czy też “nagradzając karnetem na siłownię”. Realia pokazują, że jednak tak nie jest – nie każdy pracownik zostanie zmotywowany, jeżeli będzie miał do wykonania ambitne plany, a w nagrodę będzie mógł udać się na siłownię. Wręcz przeciwnie – elementy, które jednego pracownika motywują, drugiego mogą nawet demotywować. Pierwszy problem polega na tym, że w procesie motywacyjnym pomijana była dotychczas indywidualność człowieka. W jej miejsce stosowano standardowe techniki motywacyjne, które docierały tylko do części pracowników.

 

Ograniczenie do aspektów finansowych

Praktycznie wszystkie badania nad motywacją dowodzą, że motywacja zewnętrzna zabija wewnętrzną. Prawie każdy wie, że zasada “kija i marchewki” jest przeżytkiem i nie daje efektów. Tylko dlaczego ciągle do rzadkości należą firmy, które stosują inne formy motywacyjne niż klasyczne benefity i systemy bonusowe? Na rynku trwa walka o najlepszych. Coraz więcej pisze się o pokoleniu X, Y i Z, ale jaki mają pomysł pracodawcy na motywowanie tych właśnie generacji? Dla nich liczy się coś więcej niż materialne aspekty i klasyczna kariera. Aby nie tylko zdobyć, ale i utrzymać tych najlepszych pracowników, należałoby poznać ich wewnętrzną motywację, a następnie budować systemy motywacyjne w oparciu o tę wiedzę. 

 

Czytaj dalej… Najczęstsze błędy w motywowaniu pracowników, cz. 2

 

 

2 thoughts on “Motywowanie pracowników: najczęściej popełniane błędy, cz. 1

  1. Faktycznie coraz trudniej zmotywować pracownika. Wydaje mi się, że najpierw my sami od siebie musimy dawać dobry przykład. Jeśli nie pokażemy nowemu pracownikowi, że sprzątamy on będzie udawał, że nie wie, że tu się sprząta. Oczywiście wszystko zależy od osoby, charakteru, wychowania. Temat jest bardzo obszerny. Z miłą chęcią poczytam coś więcej o nowoczesnych metodach motywacji, właśnie nie finansowej. Ja widzę, że z czasem pracownicy coraz bardziej identyfikują się z firmą. Widać, że się starają i grają do jednej bramki. Ale to ktoś musi popracować dłuższy czas, wiedzieć, że pracodawca jest w porządku.

Dodaj komentarz